logotip ua5.org
UA5.ORG

Методичні матеріали з інформатики
 
 
      Головна Зв'язок Статистика Закладки Пошук      
 
 
 
Розділи
 

Популярні публікації
 

Рекомендовані матеріали
 

Рекламні матеріали
 

 

Уявлення інформації
Уявлення інформації
     
     
 
Для того щоб зрозуміти, як найрізноманітніша інформація представлена в комп'ютері, «заглянемо» усередину машинної пам'яті. Її зручно представити у вигляді аркуша в клітку. У кожній такій «клітці» зберігається тільки одне із двох значень: нуль або одиниця. Дві цифри зручні для електронного зберігання даних, оскільки вони вимагають тільки двох станів електронної схеми — «включене» (це відповідає цифрі 1) і «виключене» {це відповідає цифрі 0). Кожна «клітка» пам'яті комп'ютера називається бітом. Цифри 0 і 1, що зберігаються в «клітках» пам'яті комп'ютера, називають значеннями бітів.
 
   
     
     
Двійкове кодування числової інформації
Уявлення інформації
     
     
 

Відома безліч способів запису чисел. Ми користуємося десятковою позиційною системою числення.

Десятковою вона називається тому, що в цій системі числення десять одиниць одного розряду становлять одну одиницю наступного старшого розряду. Число 10 називається основою десяткової системи числення. Для запису чисел у десятковій системі числення використовуються десять цифр: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 і 9.
 
   
     
     
Одиниці виміру інформації
Уявлення інформації
     
     
 

Вам відомі одиниці виміру довжини. Це міліметри, сантиметри, метри й кілометри. Маса виміряється в грамах, кілограмах, центнерах і тоннах. Кути виміряються в градусах. Час — у секундах, хвилинах і годиннику.

Представлена в цифровому виді інформація теж може бути вимірена. Одиницями виміру інформації є біти (0 або 1) і байти (1 байт = 8 бітів). Наприклад, повідомлення "ІНФОРМАТИКА" складається з 11 символів, кожний з яких кодується ланцюжком з 8 нулів і одиниць. Отже, це повідомлення має інформаційний обсяг 88 бітів, або 11 байтів.
 
   
     
     
Система числення
Уявлення інформації
     
     
 

Система числення — це сукупність визначень і правил для позначення й іменування чисел.

Люди навчилися рахувати дуже давно, ще в кам'яному віці. Спочатку вони просто розрізняли, один предмет перед ними або більше. Через якийсь час з'явилося слово для позначення двох предметів. У деяких племен Австралії й Полінезії до самого останнього часу було тільки два числівника: «один» і «два». А всі числа, більші двох, одержували назви у вигляді комбінацій цих двох числівників. Наприклад, три — це «два, один», чотири — «два, два», п'ять — «два, два, один».
 
   
     
     
Римська система числення
Уявлення інформації
     
     
 

Прикладом непозиційної системи числення, яка збереглася до наших днів, може служити система числення, що застосовувалася більш двох з половиною тисяч років тому в Прадавньому Римі.

В основі римської системи числення лежать знаки I (один палець) для числа 1, V (розкрита долоня) для числа 5, X (дві складені долоні) для 10, а також спеціальні знаки для позначення чисел 50, 100, 500 і 1000.
 
   
     
     
Вавилонська система числення
Уявлення інформації
     
     
 

Ідея приписувати цифрам різні величини залежно від того, яку позицію вони займають у записі числа, уперше з'явилася в Прадавньому Вавилоні приблизно в III тисячоріччі до нашої ери.

До нашого часу дійшли багато глиняних табличок Прадавнього Вавилону, на яких вирішені найскладніші завдання, такі як обчислення коріню, відшукання обсягу піраміди й ін. Для запису чисел вавилоняни використовували всього два знаки: клин вертикальний (одиниці) і клин горизонтальний (десятки). Усі числа від 1 до 59 записувалися за допомогою цих знаків, як у звичайній ієрогліфічній системі.
 
   
     
     
Десяткова система числення
Уявлення інформації
     
     
 

Звичайна система запису чисел, якою ми звикли користуватися в повсякденному житті, з якою ми знайомі з дитинства, у якій робимо всі наші обчислення, — приклад позиційної системи числення.

У звичній нам системі числення для запису чисел використовуються десять різних знаків (цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 і 9). Тому її називають десятковою системою числення. Із двох написаних рядом однакових цифр ліва в 10 раз більше правої. Не тільки сама цифра, але і її місце, її позиція в числі мають визначальне значення. Тому дану систему числення називають позиційною.
 
   
     
     
Інші позиційні системи числення
Уявлення інформації
     
     
 
Широке поширення до першої третини XX століття мали елементи дванадцятирічної системи числення. Число дванадцять (дюжина) навіть становило конкуренцію десятці в боротьбі за почесний пост основи загальновживаної системи числення. Справа в тому, що число 12 має більше дільників (2, 3, 4, 6), ніж 10 (2 і 5).
 
   
     
     
Руки — перший інструмент для рахунку
Уявлення інформації
     
     
 

Кожна людина постійно зустрічається з необхідністю обробки числової інформації.

Уже в кам'яному віці, коли люди збирали плоди, ловили рибу й полювали на тварин, виникла потреба в рахунку. На місцях стоянок первісних людей учені знаходили кості з карбами — так наші далекі предки фіксували кількість предметів.
 
   
     
     
Абак і рахунки
Уявлення інформації
     
     
 
На пальцях рахувати зручно, тільки результат рахунку зберігати не можна. Не станеш же цілий день ходити із загнутими пальцями. І людина догадалася — для рахунку можна використовувати все, що попадеться під руку. Камінчики, палички, кісточки, мотузки і так далі. Пасе пастух череду овець. На поясі в нього мотузка, а на мотузці стільки вузликів, скільки овець у череді. Народилося ягня — пастух зав'язав ще один вузлик. Потягли вовки двох овець — розв'язав два вузлики.
 
   
     
     
Арифмометр
Уявлення інформації
     
     
 
Ішов час, і потреби людей в обробці числової інформації зростали. Перші ідеї механізації обчислювального процесу з'явилися наприкінці XV — початку XVI століття. Про це свідчить знайдений наприкінці 60-х років минулого століття ескіз підсумовуючого пристрою, розроблений ще Леонардо да Вінчі. По цих кресленнях у наші дні американська фірма по виробництву комп'ютерів IBM з метою реклами побудувала працездатну машину.
 
   
     
     
Машина Беббиджа
Уявлення інформації
     
     
 
Наступний важливий етап розвитку обчислювальної техніки припадає на XIX століття. В 1830 році англійський математик, професор Кембриджського університету Чарльз Беббидж розробив проект першої програмувальної обчислювальної машини.
 
   
     
     
Рахункова машина Холлерита
Уявлення інформації
     
     
 
Якщо Чарльз Беббижд був першим, кому прийшла ідея використовувати перфокарти відносно до обчислювальної техніки, то першим, хто практично реалізував цю ідею, був американський інженер Герман Холлерит, що розробив машину для обробки результатів перепису населення.
 
   
     
     

 
 
 
Яндекс.Метрика
 

 
     
  Здесь находится аттестат нашего WM идентификатора 105631738772
Проверить аттестат

Copyright © 2008-2017 UA5.org